Beleidsschets PG Heinkenszand
Beleidsschets Protestantse Gemeente te Heinkenszand 2023 – 2026
Voor u ligt de nieuwe beleidsschets voor de jaren 2023-2026.
Veel van de oude plannen opgenomen in de beleidsschets voor de jaren 2019-2022 konden door corona niet of slechts ten dele worden uitgevoerd. De nieuwe beleidsschets is dan ook een actualisering van de al bestaande plannen aangevuld met nieuwe inzichten.
Pastoraat
Huidige stand van zaken
Bezetting
Het pastorale team bestaat uit 4 personen: de coördinator van het bezoekwerk, één van de contactpersonen voor de gemeenteleden in de leeftijd van 80-plus, de pastorale ouderling en de predikant.
Taken
- De oudere gemeenteleden worden met enige regelmaat bezocht. Daarvoor zijn er, naast het pastorale team, ongeveer 20 contactpersonen. Deze contactpersonen brengen rond een verjaardag een bezoekje met een attentie namens de gemeente. Dit overlapt ten dele het verjaardagsfonds, waarbij ieder gemeentelid een felicitatie ontvangt door middel van een kaartje.
Het bezoekwerk heeft als doel om betrokkenheid te tonen. Het kan een extra pastoraal tintje krijgen, wanneer daar behoefte aan is. Er kan daarbij ook altijd een beroep gedaan worden op de predikant. - Er worden projectmatige activiteiten georganiseerd, zoals het kerstengelproject, dat jaarlijks terugkeert. Verder wordt er voor extra attenties gezorgd, door bijvoorbeeld rond Pasen of Pinksteren kaarten te versturen met een bemoedigende tekst. In de zomervakantie is de kerk elke donderdagmorgen geopend voor gemeenteleden en publiek. Een kopje koffie, een fijne ontmoeting, een luisterend oor, het aansteken van een kaarsje, en orgelspel zijn de ingrediënten van deze open kerk.
- Verschillende activiteiten worden overkoepelend met andere commissies georganiseerd. Zo is er iedere eerste maandagmorgen van de maand een zangochtend, die in samenwerking met de diaconie geregeld wordt.
- Het pastorale team vergadert 5 à 6 maal per jaar.
Plannen
- Het streven is om de communicatie van het pastorale team met de verschillende commissies binnen de gemeente te verbeteren, zoals met de kindernevendienst, jeugdcommissie, diaconie, beamergroep en taakgroep eredienst. Daarvoor wordt gezocht naar mogelijkheden om dit te realiseren.
- Er is begonnen met het organiseren van groothuisbezoeken. Deze avonden of middagen zullen 3 à 4 maal per jaar georganiseerd worden en worden geleid door de predikant.
- Onderzocht wordt of het wenselijk is om eens in de maand een vaste koffieochtend te houden. Dat geldt ook voor ontmoetingen, gecombineerd met een maaltijd.
- Het plan is om de oecumenische vieringen in Dijkstede weer op te pakken.
Diaconaat
Huidige stand van zaken
De diaconie bestaat uit 5 diakenen en een functioneel notulist en penningmeester. Notulist en penningmeester zijn geen ambtsdrager.
De diaconie houdt zich bezig met de bloemengroet, bezoekwerk dat daaruit volgt, kerstattenties en een kerstdiner voor alleenstaanden. Voorts met de diaconale taken in de eredienst zoals collecteren en dienst doen bij het Avondmaal.
Vanuit de diaconie is er verbinding met de bezoekgroep, met de Jeugdraad via de jeugddiaken en met Caritas van de Blasiusparochie.
De diaconie wil ook oog hebben voor hulp aan minderbedeelden in de samenleving, ook buiten de kerkelijke gemeente. Samen met Caritas verstrekt de diaconie 2 x per jaar met Pinksteren en met Kerst een cadeaubon van € 50,- aan de Heinkenszandse klanten van Voedselbank de Bevelanden.
Ook worden bij het begin van de zomervakantie “vakantietasjes” gevuld door de gemeenteleden en uitgedeeld aan minder bedeelde kinderen.
- Omdat er in het verleden werd gezegd dat niet goed zichtbaar is wat de diaconie doet, wordt de gemeente nu elke maand via Cirkel over alle activiteiten geïnformeerd. Eventueel ook via de wekelijkse nieuwsbrief van de scriba. Dit willen we blijven doen.
- Collectes voor noodhulp worden een zondag eerder aangekondigd en ook door de scriba vermeld in de wekelijkse nieuwsbrief.
- Getracht wordt de gemeente te betrekken bij hulp aan de Voedselbank o.a. door iedere week een lang houdbaar artikel mee te nemen. We hopen dit verder uit te bouwen.
- Bij bijzondere projecten wordt hieraan in de kerkdienst ook aandacht gegeven via beeldpresentatie en eventueel uitleg in de dienst.
- Het ligt in de bedoeling inloopactiviteiten te gaan organiseren in samenwerking met het Leger des Heils en de RK-gemeente.
Beheer
Huidige stand van zaken
Het College van Kerkrentmeesters bestaat nu uit vier leden, een voorzitter, een penningmeester en twee leden. De voorzitter stelt de agenda op voor de vergaderingen en de notulen worden bij toerbeurt door een CvK lid gemaakt. Twee CvK leden hebben ook zitting in de Taakgroep Gebouwen, twee leden in de Werkgroep Meerjarenbegroting, één lid in de Werkgroep Beeld en Geluid en één lid in de Werkgroep Donkey Mobile.
Feitelijk wordt het beheerwerk door meerdere mensen gedaan die deel uitmaken van verschillende groepen die formeel onder het CvK vallen (Taakgroep Gebouwen, Bouwteam, Interieurgroep, Werkgroep Meerjarenbegroting, Werkgroep Beeld en Geluid, Werkgroep Donkey Mobile, enz.)
Als het gaat om de belangrijkste actiepunten voor het beheer in de komende vier jaar, draait dat voor het overgrote deel om twee punten:
- De verbouwing van het dienstgebouw achter de Dorpskerk. We hopen dat eind 2023 de verbouw gerealiseerd is.
- Een sluitende meerjarenbegroting. Er is sprake van een behoorlijke daling van het aantal leden waardoor de ontvangsten dalen. Met het instellen van een Werkgroep Meerjarenbegroting willen we binnen vier jaar een sluitende begroting bereiken.
Aandachtspunten
- We willen zo duidelijk mogelijk communiceren naar de gemeenteleden. We schrijven regelmatig in de Cirkel of in de nieuwsbrief voor gemeenteleden over wat er “achter de schermen” gebeurt.
- We betrekken zoveel mogelijk mensen bij kortlopende projecten, dat maakt de betrokkenheid groter.
- We blijven nieuwe ambtsdragers werven.
- We zijn heel open over geldzaken.
- We hebben een solide beleid voor de verhuur van ruimten in de Dorpskerk en communiceren dat helder.
- Mogelijk kan het verbouwde dienstgebouw een functioneel dorpscentrum in het midden van het dorp worden.
Jeugd
De kerkenraad en met name onze jeugdouderling en jeugddiaken zien na de moeilijke corona periode weer een nieuw begin opbloeien van het jeugdwerk.
Allereerst is er voor de kindernevendienst op zondagmorgen weer belangstelling. Er zijn op dit moment 7 leidinggevenden. Bij bijzondere projecten zoals het Adventsproject en het 40-dagentijdproject worden kinderen/ouders persoonlijk uitgenodigd voor de diensten.
Op dit moment is nog in onderzoek/in de ontwikkelingsfase het enkele malen per jaar aanbieden van een zgn. Kliederkerk. De eerste resultaten/reacties zijn enthousiast en hoopgevend. De nevendienstleiding wil proberen de Kliederkerk verder uit te bouwen; zonder dat dit een concurrent wordt van de reguliere kerkdiensten.
Ook de hernieuwde samenwerking met basisschool De Wegwijzer (en in voorkomende gevallen ook het betrekken van de beide andere basisscholen in Heinkenszand hierbij) is erg belangrijk en ook hier zijn er goede resultaten en wordt gewerkt aan verdere uitbouw van de samenwerking.
Het beheer van de moestuin is nog niet zo goed uit de verf gekomen, maar ook hier zijn er plannen om te werken aan een meer concrete invulling van de moestuin functie. Jongeren en meer ervaren moestuinders zouden samen kunnen werken om groenten e.d. te telen voor b.v. de Voedselbank.
Ook wordt er door het CJV 2.0 gezocht naar nieuwe mogelijkheden en evenementen om de jeugd (vanaf 12 jaar) en jongeren weer meer aansluiting bij de kerk te laten vinden.
Taakgroep Eredienst
Bezetting
De Taakgroep Eredienst bestaat uit 7 personen, waarvan 5 gemeenteleden, een organist en de predikant.
Taken
- Invullen preek- en orgelrooster. De predikant vult het preekrooster voor het volgende jaar als eerste in, waarna de preekvoorziener aan de slag gaat om gastvoorgangers te zoeken voor de zondagen die nog openstaan. De twee organisten, de pianiste en de predikant komen tenminste één keer per jaar samen voor overleg en de invulling van het orgelrooster voor het komende seizoen.
- Uitnodigen koren en muzikanten. Ideeën voor medewerkingen aan de dienst worden door de organist verder uitgewerkt. Hij legt het eerste contact en draagt zorg voor de financiën en de administratie. Het streven is om 6 tot 8 maal per jaar een koor of muzikanten uit te nodigen. The Key Singers verzorgen 2 maal per jaar een optreden.
- Contact met de zanggroep. Er is een muzikale groep gemeenteleden die geregeld de kwaliteit van de zang versterkt in de eredienst. Met hen oefenen we nieuwe en/of moeilijk te zingen liederen om nog meer vertrouwd te raken met het Liedboek, zingen en bidden in huis en kerk. Het streven is om de zanggroep 4 tot 6 maal per jaar te laten zingen in de kerk.
- Liturgie. De orde van dienst en het verloop van de diensten worden geregeld geëvalueerd, net als de verzorging van het liturgisch centrum. Elke week is er vóór de dienst een lied dat door gemeenteleden op verzoek is aangereikt.
- Bijzondere diensten. De Taakgroep verzorgt ieder jaar de dienst op de Stille Zaterdag
Overige afspraken
- Iedere eerste maandag van de maand is er een zangochtend, met name bedoeld voor de ouderen in onze gemeente.
- Iedere eerste en derde zondag van de maand is er gezamenlijk koffiedrinken na de dienst. Als oud-predikanten voorgaan is er ook koffiedrinken na de dienst.
- Avondmaal vieren we zes keer per jaar, in ieder geval op Witte Donderdag.
- In de zomervakantie is de kerk iedere donderdagmorgen geopend voor gemeenteleden en publiek.
Plannen
- We gaan op zoek naar manieren om meer gemeenteleden een actieve rol te laten spelen in de eredienst, bijvoorbeeld voor het lezen van een schriftlezing of het aansteken van de gedachteniskaars.
- We streven naar het organiseren van meer themadiensten.
- Met het oog op een goede communicatie willen we de banden versterken met de verschillende commissies, zoals de kindernevendienst, de beamergroep, de diaconie en de jeugdraad.
Deze beleidsschets in PDF formaat vindt u hier.